dissabte, 6 d’agost de 2011

Les llegums són màgiques!

Quan vam cercar material i informació sobre les llegums perquè al Pau i a l'Henoch els semblaven màgiques i tenien ganes de saber-ne més coses sobre elles i les llavors en sí, vam trobar aquesta cançó que l'Anna, la Teresa i l'Helena ens canten conjuntament amb un pagès molt trempat i eixerit que, a més a més, ens explica tot cantant com en són d'importants les llegums i les verdures per a gaudir de bona salut!! 
Vàrem deixar l'entrada guardada en esborrany i se'ns va oblidar posar-la en l'entrada "Les llegums són llavors?..."  com havien pensat de fer, a l'inici del projecte sobre les llegums i les llavors que per a ells, que estan descobrint el món, són quelcom extraordinari donat que se'ls feia difícil de creure i entendre que a dins hi tinguin una planta que s'ha de desenvolupar i créixer si li oferim les condicions adequades, és clar! Ara ja ho han comprovat i ho han vist amb els seus ulls, dia a dia,  des de que les vam posar en el cotó mullat.


divendres, 5 d’agost de 2011

A remullar-se que fa calor!

I després de menjar els xurros ens n'hem anat a la terrassa del pati per fer-nos una bona remullada que, avui, déu n'hi do quina calor que ha fet!!!!

Festa! Festa! Avui xurros per esmorzar!!!!


Avui el Loren ha vingut a casa i ens ha fet xurros!!!! Són uns xurros casolans que li queden molt bons i són molt fàcils de fer!

INGREDIENTS pels xurros casolans
- 1 got gran d'aigua
- 1 got de farina (si cal n'afegiu més)
- 1 pessigada de sal
- 1 cullereta de bicarbonat o bé llevat per pastissos
- Oli
- Sucre per empolsinar els xurros un cop fets (opcional)

INGREDIENTS per la xocolata casolana
- Mig litre de llet
- 2 cullerades soperes de sucre
- 1 cullerada sopera de cacau natural
- 2 cullerades soperes, però justetes, de farina d'arròs






Que vagi de gust!

Avui dijous, hem tingut visita!

Aquesta tarda el Pau, l’Henoch i el Saül s’estaven banyant a la piscina quan, de sobte, al Pau li ha semblat veure alguna cosa verda que es movia. Ha sortit ràpidament de l’aigua i s’ha quedat molt sorprès en descobrir que era un ocell exòtic. La sorpresa ha estat ràpidament compartida per tots perquè no ens ho esperàvem gens!
Ens ha fet molta il·lusió, com el dia que també vam descobrir un esquirol a dalt d’un pi menjant pinyes. Un esquirol o dos, no ho sabem ben bé, que encara viuen en els pins del nostre pati perquè s’hi trobem a gust.
També tenim un niu d’orenetes al garatge perquè cada any venen en començar la primavera i quan les cries ja han aprés a volar se’n van i ja no tornen fins l’any següent.
Sabem que la vegetació atrau molts animals per això ens agraden tant les plantes i els arbres i en prenem molta cura perquè es facin grans i frondoses.
L’ocellet que ha vingut avui deu ser d’algun veí perquè no s’espantava gens quan ens apropàvem. Potser a sortit a fer un vol i més tard tornarà a la seva casa.
Mentrestant, l’Henoch i el Pau l’han volgut dibuixar per recordar-lo sempre i el Saül li ha fet unes quantes fotografies.








La visita d’aquesta tarda ha estat molt agradable, profitosa i didàctica, sobretot, per l’Henoch i el Pau que ho han viscut com quelcom màgic perquè això no passa cada dia!
Els ha agradat tant l’ocellet que l’han batejat amb el nom de Verdet.































L’entrada ha sortit amb data de divendres perquè ja són les 4 de la matinada, per això ens referim a avui com a dijous. 



Hem plantat les 3 llegums a l’hort!

Dimecres vam decidir plantar les llenties, les mongetes i els cigrons a l’hort perquè les plantes ja estaven massa grosses per continuar en el cotó. D’aquesta manera podrem continuar observant com creixen i es desenvolupen. Esperem que ens visquin totes!!!!


        


Les vam plantar amb el Daniel i el Saül però el Saül no vol sortir a les fotos, li agrada més fer-les!



Un cop plantades ens han quedat així, esperem que els agradi el lloc i creixin fortes i saludables. Les cuidarem força perquè se sentin a gust!!!!

Llenties

Mongetes

Cigrons



dijous, 4 d’agost de 2011

Les llegums són llavors? Pregunten els petits de casa!

L’Henoch i el Pau ho han volgut veure i comprovar perquè no s’ho podien creure que d’una llentia o un cigró, mullats damunt d’un cotó, en podés sortir una planta sense necessitat de plantar-les.
I no només ho han vist i comprovat sinó que, a més, s’han sorprès molt perquè han observat moltes més coses que han anat comentant cada dia i, fins i tot, han fet una taula de dades per anotar els canvis més rellevants!
Tota la feina feta l’hem recollit en aquesta presentació que hem fet amb PowerPoint i que, posteriorment, hem publicat amb Issuu per penjar-la i tenir-la recollida en el nostre bloc, que és el nostre arxiu informàtic de moltes de les coses que aprenem i activitats que fem el nostre dia a dia lliure, sense escola, però carregat d’aprenentatges, il·lusions i alegria.

OBJECTIUS
Coneixement del medi natural
· Reflexionar sobre els ésser vius i la creació de vida
· Reconèixer la vida en un ésser viu inanimat
· Entendre que és una llavor
· Entendre que les llegums són també llavors
· Distingir una llavor d’un fruit
· Veure i observar com una llavor, l’aigua i el sol creen vida: germinació
· Veure i observar com es desenvolupa i creix una planta a partir d’una llavor
· Dur a terme un protocol experimental: Observacions, fotografies, comentaris, cerca d’informació, taula de dades, conclusions
· Recollir el material elaborat i fer un document que reflecteixi el procés experimental i els resultats obtinguts (publicació Issuu)
· Entendre la importància de l’alimentació sana i equilibrada
· Introduir els significats dels conceptes nutrició, proteïnes, minerals, vitamines,... i la seva importància en els aliments, aprofundint en les llegums
· Cercar informació a partir de diferents fonts i treballar-la (lectura, conversa i comentaris)
· Apropar-se a la natura per conèixer-la, valorar-la i estimar-la més
· Entendre la necessitat vital de prendre cura de la natura com a base de la nostra alimentació i, per tant, de supervivència
Matemàtiques
· Treballar la mesura: el cm.
· Medir i anotar dades en una taula
· Comptar i restar les llavors que no han crescut
Llenguatge
· Adquirir vocabulari nou relacionat amb les plantes (llavor, embrió/germen, germinació) i els aliments (llegum, llavor comestible)
· Treballar conceptes ja coneguts però ampliant-ne el seu significat i definició atenent a les seves propietats, funcions o característiques, sobre les plantes (arrel, tija, fulla) i sobre els aliments (fruit, llentia, mongeta i cigró)
· Etiquetar els pots amb els noms de cada llegum
· Escriure observacions i resultats en una taula de dades
· Fer descripcions orals de les diferents llegums treballades i les seves plantes respectives atenent a les semblances i diferències entre elles
· Iniciar-se en la definició oral dels conceptes: llegum, llavor, fruit, germinació, deshidratació, vida animada, vida inanimada,...
Creativitat i arts plàstiques
· Fotografiar el procés de germinació
· Elaborar disseny del document amb PowerPoint
Actituds, valors i normes
· Treballar a gust i contents
· Prendre cura de l’espai, dels materials i de la càmera de fotos
· Treballar cooperativament
· Mostrar interès per aprendre
· Prendre cura i sentir estima per la natura
· Prendre cura i estima vers un mateix i la vida: Importància de l’alimentació sana per gaudir de benestar i salut mental i física
CONTINGUTS
Coneixement del medi natural
· Vida: Ésser vius animats i inanimats
· Creació de vida: Naixença
· La llavor: Definició i funció
· Llegum i llavor: Igualtat i diferència
· Llavor i fruit: Diferència
· Germinació: Procés i observació del desenvolupament de la planta des de l’embrió que es troba a l’interior de la llegum i, també, llavor
· Aigua i sol: Elements vitals en la creació de la vida
· Experiència didàctica i experimental: Protocol experimental (observacions, fotografies, comentaris, cerca d’informació a partir de les noves inquietuds per saber més, elaboració d’una taula de dades per fer anotacions, conclusions)
· Responsabilitat per prendre cura de les llavors (manteniment de la humitat,sobretot)
· Elaboració d’un document que reflecteixi la feina i l’estudi feta
· La alimentació sana i equilibrada
· Importància de les llegums en una dieta equilibrada
· Adquisició de la idea dels significats dels conceptes nutrició, proteïnes, minerals, vitamines,... i la seva importància en els aliments, aprofundint en les llegums
· Cerca d’informació a partir de diferents fonts i treballar-la (lectura, conversa i comentaris)
· Apropament, coneixement, valoració i estima vers la natura per tal d’entendre que cal prendre’n cura perquè depenem d’ella per viure i sobreviure.
· Comprensió de la necessitat vital de la natura com a base d’alimentació, salut i, per tant, benestar
Matemàtiques
· Mesura: el cm.
· Medició i anotació de resultats en una taula de dades
· Resta:llavors que no han crescut
Llenguatge
· Adquisició de vocabulari nou relacionat amb les plantes (llavor, embrió/germen, germinació) i els aliments (llegum, llavor comestible)
· Ampliació de significat i coneixements sobre conceptes ja coneguts de les plantes (arrel, tija, fulla) i dels aliments (fruit, llentia, mongeta i cigró)
· Elaboració d’etiquetes pels pots, amb els noms de cada una de les llegums per diferenciar-les
· Anotació d’observacions i resultats en una taula de dades
· Descripció oral de les diferents llegums treballades i les seves plantes respectives atenent a les semblances i diferències entre elles
· Assimilació, comprensió i definició oral dels conceptes: llegum, llavor, fruit, germinació, deshidratació, vida animada, vida inanimada,...
· Treball expositiu: Publicació Issue i Bloc.
Creativitat i arts plàstiques
· Fotografia: creació de fotos, ordenació i classificació de tot el procés de la germinació de les tres llegums
· Participació en l'elaboració i creació del disseny del document amb PowerPoint
Actituds, valors i normes
· Interès, motivació i actitud positiva vers l’aprenentatge
· Cura i gust per la feina ben feta
· Higiene en la realització de la feina i cura de l’espai, dels materials i de la càmera de fotos
· Col·laboració i participació (treball en equip)
· Interès per aprendre
· Cura i sensibilització vers la natura
· Cura i estima vers un mateix i la vida tot entenent la importància de l’alimentació sana per gaudir de benestar i salut mental i física

dimarts, 2 d’agost de 2011

Estiu actiu: Melmelada de móra!


Amb les móres que vam collir ahir al bosc de la riera, hem fet dos pots de melmelada natural i boníssima.
La móra és un fruit petit i arrodonit, compost de nombroses drupetes verdes que tornen vermelles i morades quan maduren a l'estiu. Surt en els esbarzers i cal anar molt en compte per no punxar-se en agafar-les.
La melmelada de móra és molt senzilla d'elaborar, vegem-ho!

Ingredients per a 1 Kg de mores:
1 Kg de móres madures
1/2 Kg de sucre
Suc d'una llimona petita
2 culleres de sucre de vainilla (opcional)

Elaboració:

Per cert, un cop distribuïda la melmelada en els pots, cal tapar-los i bullir-los al bany maria durant una hora aproximadament per tal de que es conservin més temps!

Bon Profit Llaminer!

dilluns, 1 d’agost de 2011

Hem anat a collir mores!

A casa ens agrada molt la melmelada de mores, sobretot al Pau, per això hem anat al bosc de la riera que hi ha a prop de casa a collir-ne unes quantes per poder fer algun pot de melmelada.
La mora és un fruit petit i arrodonit, compost de nombroses drupetes verdes que tornen vermelles i morades quan maduren a l’estiu. Surt en els esbarzers, per això cal anar molt en compte per no punxar-se en agafar-les.
Hem trobat poquetes mores però per fer un o dos pots de melmelada ens aniran d'allò més bé!
Durant la passejada, hem aprofitat per observar la vegetació que ens envoltava i hem fet fotografies de les flors i plantes silvestres que anàvem trobant al llarg del camí. D'aquesta manera, les podrem continuar observant quan siguem a casa, encara que les plantes continuïn vivint en el bosc, tot cercant informació per aprendre més coses d'elles.
Com que fa tres dies que va ploure molt, l’olor de la terra i de la vegetació era molt més intensa i bona i l’hem gaudit molt. Les sabates però, se’ns han omplert de fang perquè en observar i fotografiar la vegetació de la zona d'obaga, com que el sol no hi toca gaire, la terra estava força humida i fangosa encara.

Click to play this Smilebox slideshow
Create your own slideshow - Powered by Smilebox
Personalize a digital slideshow

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...