dissabte, 6 d’abril de 2013

Beneficis del ioga en els infants!

Imatge trobada a Google

"El yoga es una ciencia integral de la salud, una psicología práctica, una actitud de vida, una medicina natural y un solvente método para acopiar las energías dispersas. Incluye un gran número de técnicas psicofísicas y psicomentales para hacer posible el mejoramiento humano. Estas técnicas tienen un alcance preventivo, terapéutico y recuperativo, pero el yoga no es sólo una terapia natural, sino, básicamente, un método de autorrealización"

Hi ha diferents tipus de ioga: el ioga radja o ioga de la ment; el ioga jnana o ioga de la saviesa i el coneixement; el ioga laya o ioga de les energies equilibrades; el ioga mantra o ioga del so i d'altres més que podríem nomenar però jo no els conec ni els he practicat per a poder-ne parlar. Ara bé, si que us puc parlar dels beneficis del ioga hatha o ioga de les postures, la respiració i la relaxació car el practico des de fa anys, doncs el ritme accelerat i d'estrès que vivia, quan treballava a l'escola, em va provocar greus problemes d'esquena amb forts dolors, sobretot al llevar-me, que vaig poder sanar amb la pràctica del hatha ioga.
Practicar el hatha ioga amb els nens és molt senzill doncs és una activitat lúdica i divertida per a ells ja que el fet de practicar postures és com jugar a imitar animals o "fer" escultures amb el cos, tot experimentant sensacions agradables en prendre consciència de la pròpia respiració i de la resistència muscular, així com també de la capacitat que tenim per controlar la tensió i la distensió dels músculs.
Els infants tenen molta flexibilitat en el cos i la pràctica dels estiraments per adoptar les postures, els permet mantenir aquesta flexibilitat que els permet, alhora, tenir més agilitat i destresa en els seus moviments habituals. La respiració abdominal i profunda és natural i innata però aquesta requereix de tranquil·litat i calma per això és tan nociu accelerar els ritmes dels infants i fer-los viure amb presses, doncs s'angoixen i bloquegen la respiració perdent, en conseqüència, aquesta capacitat d'autocontrol i relaxació que tenim quan respirem abdominalment i profunda; integrar la pràctica del hatha ioga com a quelcom natural que forma part de les seves activitats i interessos (i més encara quan ens ho passem bé) els ajuda a no adquirir mals hàbits respiratoris, tot afavorint l'oxigenació dels seus teixits i augmentant la seva capacitat pulmonar. A més, gaudir de calma, sense tensions ni presses els permet continuar respirant abdominalment i tranquil·la, com quan van néixer, perquè no pateixen tensions emocionals i físiques que alterin el seu sistema nerviós.
Amb el hatha ioga aprenem a adoptar postures i mantenir-les (estiraments), a concentrar-nos en el nostre sentir (sensacions internes i externes), a respirar i a relaxar-nos, tot experimentant autocontrol i benestar. També aprenem a estar en silenci, "escoltar-lo" i gaudir d'aquest estat, junts o sols.
La filosofia del ioga està basada en el respecte, la tolerància, la no-violència, la no-competitivitat, la cooperació, l'estima i els valors de vida per la qual cosa, la seva pràctica ajuda a estabilitzar el caràcter, tot enfortint l'autoestima i l'afectivitat; intensifica la capacitat de percepció sensorial i la capacitat de concentració, tot aportant-nos seguretat i harmonia en conseqüència; millora el rendiment intel·lectual perquè potencia l'atenció i exercita la memòria (en el ioga no només es treballen les postures, la respiració i la relaxació sinó també el coneixement dels beneficis que cada postura, respiració o relaxació que fem ens aporten en el nostre cos i en el nostre organisme i el seu per què); millora l'equilibri i la coordinació dels moviments corporals i ens fa sentir més saludables, alegres i contents.

Beneficis específics de les postures:
  • Afavoreixen l'espina dorsal, els músculs i els nervis de tot el cos
  • Aporten flexibilitat i elasticitat als músculs, tot enfortint-los i augmentant la seva resistència
  • Afavoreixen el reg sanguini, tonifiquen les venes i les arteries, milloren el funcionament dels òrgans interns, regulen el funcionament glandular i afavoreixen el desenvolupament neuro-muscular
  • Afavoreixen tots els sistemes (respiratori, cardiovascular, nerviós, digestiu, endocrí)
  • Afavoreixen la coordinació entre la ment i el cos, des de l'harmonia
  • Ajuden a controlar i mantenir l'equilibri del cos i de les emocions
  • Vigoritzen i augmenten la capacitat de resistència i de rendiment del cos
  • Afavoreixen el sistema immunitari prevenint malalties
  • Pacifiquen la ment i equilibren el sistema nerviós
  • Activen les percepcions sensorials i emocionals, tot ajudant-nos a centrar en el present (aquí i ara) i en el benestar i gust per viure que experimentem
  • Ajuden a evitar el malestar intern, les tensions i angoixes, el nerviosisme i l'agressivitat
  • Ajuden a conèixer les diferents parts del cos humà, les seves característiques, les seves funcions i les seves necessitats
  • Afavoreixen el creixement i la salut mental, emocional i física
  • Estabilitzen i reafirmen el caràcter i la personalitat
Beneficis específics de la respiració:
  • Regula l'acció cardíaca i millora la circulació de la sang
  • Calma el sistema nerviós
  • Afavoreix l'oxigenació de la sang i dels teixits
  • Augmenta la capacitat pulmonar
  • Afavoreix el bon funcionament del metabolisme i de tots els sistemes
  • Evita trastorns en l'aparell respiratori
  • Ajuda a equilibrar els chakras
Beneficis específics de la relaxació:
  • Ajuda a eliminar tensions físiques, mentals i emocionals
  • Aporta calma i tranquil·litat i ajuda a prevenir la irritabilitat, les angoixes, l'ansietat, l'insomni, la fatiga, la manca de gana o l'excés compulsiu
  • Tranquil·litza els processos físics, emocionals i mentals
  • Augmenta l'autocontrol i les conductes positives
  • Canalitza les tensions i l'agressivitat
  • Ajudar a superar mals tràngols
  • Ensenya a conèixer i sentir el propi cos de manera conscient i plaent
  • Ensenya a estar bé amb nosaltres mateixos, des de la pau i la quietud, tot gaudint per sol fet de ser i estar presents 
  • Facilita l'aprofitament de la nostra energia 

Una sessió de respiració suau:


Ens col·loquem en una posició còmode asseguts (a), de genolls (b) o estirats (c), tot relaxant la cara i la mandíbula, el coll,  les espatlles, els braços i la resta del cos, tot prenent consciència de cada part que anem relaxant. Amb els ulls tancats, inspirarem, lentament i llarga, pel nas tot notant com s'eixamplen les costelles en inflar-se els pulmons i com s'omple l'abdomen d'aire. Mantenim en apnea durant uns segons, sense forçar i espirem per la boca, lentament i uniforme, tot notant com es desinfla la panxa fins que es queda sense aire.
Fem de cinc a deu respiracions (inspirar/apnea/espirar), tot augmentant-les de manera progressiva i segons el ritme individual de cadascú, sense forçar.
Beneficis:
  • Desenvolupa la consciència i el control de la respiració
  • Enforteix els pulmons i ajuda a prevenir les afeccions bronquials
  • Fa massatges al cor
  • Ajuda a tranquil·litzar la ment i prendre consciència d'un/a mateix/a
  • Enforteix el sistema immunològic
  • Proporciona un estat de calma, serenitat i pau

Imatge trobada a Google

Que gaudiu d'un bon diumenge! ;)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...