Fem una partida d'escacs?

“El ajedrez, interesantísimo; es un juego de dioses: ¡Manejar a nuestro antojo un mundo en pequeño con todas sus figuras! Quién sabe si el mundo no será en resumidas cuentas más que eso, un gran tablero de ajedrez al que unos seres superiores juegan con nosotros como nosotros jugamos con la figuras del ajedrez.”
Jacinto Benavente


Des de ben petita que jugo als escacs perquè a casa dels meus pares hi jugàvem cada dia, doncs, el meu pare, gran aficionat als escacs i als esports en general, ens feia practicar esport, estudiar i jugar a escacs a diari (caps de setmana inclosos) car considerava que eren obligacions necessàries per al correcte desenvolupament de la salut mental i física. Aquests valors que em va transmetre estan, totalment, integrats en mi i sempre li agrairé les seves ensenyances, positives i correctes, que tan bé m’han fet en la meva vida; és per això que considero tan important la transmissió d’aquests valors als meus fills, ara bé, el que he variat respecte al meu pare és el mètode de transmetre’ls car penso que l’obligació i la imposició no són la millor manera per ensenyar i aprendre, a més, es corre el perill d’obtenir resultats contraris als desitjats.
En la meva filosofía educativa, i prenent-me a mi com a referència car sé el que m’agradava i m’agrada rebre i el que no, la imposició i la disciplina no hi tenen cabuda perquè no respecten els sentiments, la voluntat ni els ritmes individuals, íntims i evolutius; aspectes, aquests, que considero de vital importància per al correcte desenvolupament integral i humà de les persones i, per tant, crec que és absolutament necessari tenir-los en compte i respectar, si volem educar en la tolerància i el respecte, per tal d’obtenir resultats, òptims i positius, en els procesos d’ensenyament/aprenentatge per a transmetre coneixements, actituds i valors educatius i correctes.
Viure l'educació i l’ensenyament/aprenentatge com un joc, sense competitivitat negativa i ple de jocs, t’allunya de la rectitud i l’autoritarisme fent el camí més fàcil, tant per a qui ensenya com per a qui aprèn que, alhora, és ensenyant de qui l'ensenya perquè el procés d'aprenentatge és un feedback de coneixements entre l'aprenent i el seu referent. El joc ens permet ensenyar i aprendre des de l'apropament amistós, la diversió, el gaudi, l’harmonia, el benestar,..., i, en conseqüència, la salut (mental, emocional i física)
L’Henoch, darrerament, està mostrant més interés pels escacs i la seva evolució en el joc s’ha disparat de manera considerable, cosa que el motiva molt més a jugar i a millorar l’aprenentatge d’aquest esport, art, joc, ciència,… i el Pau, veient-lo tan motivat, cada dia mostra més inquietud per aprendre’n ell també!

“El ajedrez es algo más que un juego; es una diversión intelectual que tiene algo de arte y mucho de ciencia. Es además, un medio de acercamiento social e intelectual”
J.R. Capablanca

“El ajedrez es deporte, arte y ciencia. Analizada jugada a jugada la partida es una ciencia; en su conjunto es una obra de arte y a nivel competitivo es un deporte”
Carlos Torres

“El ajedrez, que reúne orgánicamente elementos del arte, la ciencia y el deporte, a lo largo de los siglos, ha constituido parte inalienable de la cultura y la civilización mundial”
Isaac Linder

Els escacs potencien la memòria i la capacitat de concentració, tot desenvolupant el pensament lògic i l’estratègia racional per aprendre a prendre decisions i a preveure les conseqüències dels actes (jugades), propis i d'altri. També potencien la imaginació i el domini de la voluntat propia, tot fent treballar la ment i l’intel·lecte.

“¡Cuidado! El ajedrez enseña a pensar…”
Roberto Pagura

“El ajedrez es un juego absolutamente lógico que tiene sus leyes generales que se pueden comprender intuitivamente o trabajando muchísimo”
G. Kasparov

“En tanto que vasto e intrigante terreno para la gimnasia de la mente, el ajedrez es, gracias a sus propiedades educativas, una necesidad del hombre moderno”

“El ajedrez es la lógica hecha juego”

Jugar a escacs afavoreix el treball d’actituds de respecte, amistat i empatia perquè permet entendre i posar en pràctica aquests valors, tot valorant els progressos propis i els dels adversaris, a l’entendre que l’aprenentatge és mutu perquè practicant és com, realment, se n’aprèn, sobretot, a superar les limitacions i les dificultats, tot esforçant-nos per a millorar-les i ajudar-nos a aconseguir-ho.
 
“De pocas partidas he aprendido tanto como de la mayoría de mis derrotas”
J.R. Capablanca

“La belleza de un movimiento no se refleja en su apariencia, sino en el pensamiento detrás de él”
Dr. S. Tarrasch

“Para competir en ajedrez es preciso, ante todo, conocer la naturaleza humana y comprender la psicología del contrarío”
A. Alekhine

També afavoreix el treball de respecte a la diversitat car és un joc que permet treballar els valors d’igualtat doncs tothom està capacitat per poder jugar-hi, independentment de l’edat, cultura, gènere, lloc de procedència,…

“El ajedrez es el único deporte en el cual un joven de 20 años puede ser derrotado por otro de 90”
Roberto Pagura

Permet també treballar la capacitat d’abstracció matemàtica per la qual cosa requereix atenció, concentració, tranquil·litat, silenci i quietud, tot afavorint la salut mental perquè fa treballar i agilitza l’intel·lecte de manera divertida i plaent però des de la calma i la pau.

"El ajedrez cura la mente enferma y la ejercita en salud. Es el descanso para el intelecto sobrecargado y el relax para el cuerpo fatigado. Alivia las penas y aumenta el sentimiento de felicidad. Enseña a dominar las pasiones y a ser cauto”

“Me gusta el ajedrez porque es un buen descanso; hace trabajar la mente, pero de una forma muy especial”
León Tolstoi



 



I ara, vols fer una partida?


OBJECTIUS

  • Aprendre a col·locar bé el tauler i les peces
  • Comprendre i assimilar les normes bàsiques del joc
  • Entendre i interioritzar el moviments correctes de totes les peces
  • Entendre i diferenciar els conceptes escac i escac i mat
  • Entendre els conceptes taules, enroc
  • Desenvolupar les capacitats d’abstracció i concentració
  • Desenvolupar el raonament lògic i estratègic
  • Potenciar la memòria i les aptituts mentals i intel·lectuals
  • Tenir una actitud correcta, esportiva i empàtica davant de l’adversari
  • Esforçar-se per superar les limitacions tot sentint plaure i autoestima
  • Afavorir el clima de joc tranquil, silenciós i harmoniós
  • Respectar i tenir cura pel material de joc
  • Valorar els escacs com a pràctica habitual per a gaudir d’agilitat i salut mental
  CONTINGUTS
  • El tauler: col·locació i coneixement de la utilitat de la numeració de les files i columnes
  • Les peces: Nom, col·locació inicial, moviments i valors estratègics
  • Les peces d’escacs: societat feudal i societat actual
  • Comprensió i assimilació de les normes bàsiques: escac al rei, escac i mat, coronació del pió a 8ena, l’enroc (curt i llarg), atac i defensa, taules
  • Atenció i percepció visual de tot el tauler i la distribució de les peces per a poder preveure les jugades i les possibles respostes de l’adversari a les mateixes
  • Ús del raonament lògic abans de decidir les jugades per preveure’n les conseqüències
  • Percepció del lligam entre una seqüència de jugades, degut a les conseqüències esdevingudes de cada peça jugada
  • Potenciació de la memòria: moviments de les peces i jugades estratègiques d’atac i defensa
  • Desenvolupament del lliure pensament i de l’activitat mental raonada
  • Acceptació de les tres possibilitats: guanyar, perdre i taules
  • Actitud respectuosa, empàtica i amistosa vers l’adversari
  • Valoració de les pròpies superacions i de les dels adversaris
  • Actitud favorable a jugar amb ganes, tranquil·litat, calma i silenci, tot entenent que hem de respectar la concentració pròpia i la de l’adversari
  • Tractament correcte del material de joc, tot valorant la necessitat de prendre’n cura per no perdre ni fer malbé les peces car no podríem jugar ni passar-nos-ho bé aprenent, si en faltessin
  • Valoració positiva dels escacs per tot el bé que ens aporta la seva pràctica

Comentaris

welivelearning ha dit…
M'agradat molt i segur que a l'Andreu també li agradaria llegir-te. Ell està ensenyant a l'Urtzi a jugar. Si que són molt més que un joc. El video molt gracios.
paratilibre ha dit…
Totalment d'acord.
El ajedrez es un interesante juego con un estrecho paraleismo aplicable a la vida.
Una entrada muy completa.
Recibe mis saludos y si tienes tiempo entra en mi blog que hay publicadas unas entradas sobre este tema.
Lídia ha dit…
Celebro que t'hagi agradat!!!! La compensació a la feina que suposa elaborar les entrades, és que serveixi també als/a les demés i que agradi!!!! Això, anima a continuar perquè donen satisfacció les respostes que n'obtens!!!! Gracis Yvonne!!!!

Hi, Paratilibre! Ante todo, bienvenido a nuestro blog y gracias por dejarnos tu comentario y opinión! Gracias también por invitarnos a visitar tu blog pues me ha sorprendido muy gratamente!!!! Me ha gustado mucho como planteas las entradas, las explicaciones que das y, sobretodo, los paralelismos y las reflexiones que haces y expresas sobre las conductas y actitudes que se dan en la sociedad en la que nos está tocando vivir!!!!
Besos sinceros y encantada de leerte!

Entrades populars d'aquest blog

Un remei natural i meravellós per guarir els refredats, la tos i el mal de coll: El xarop de ceba

Joc de pistes: un recurs didàctic i interdisciplinari!

Peücs per tenir els peus ben calentons!