Halloween: Com el treballem a casa?

A casa, per aquestes dates, treballem la tardor i les tradicions i festes que se celebren en aquesta estació de l'any com la Castanyada. Les castanyes, els panellets, les cançons i els contes "misteriosos" no ens han mancat aquests dies que l'hem celebrat com a festivitat de recolliment familiar, atenent al què i al per què  d'aquesta tradició en les terres catalanes i entenent que ens anuncia l'arribada dels freds gelats de l'hivern.
Actualment però, a diferència d'anys enrere, "Halloween" és una paraula que no es fa gens estranya  en els nostres pobles i ciutats durant aquestes dates coincidents amb la Castanyada. Veiem i trobem el "Halloween" per tot: en la TV, en els centres comercials i petits comerços, en les escoles, en els blogs,... i els nens, des de la seva necessitat innata per conèixer i saber, de tot el que veuen, senten i els envolta, pregunten i demanen.
Atenent doncs a les seves qüestions, ha anat sorgint una UD (unitat didàctica), que he preparat, per a treballar amb ells el "Halloween", lligant-lo al treball de llengua anglesa donat que és una tradició que prové de les cultures anglòfiles i, a casa, també treballem, des de CMS, les diferents cultures que hi ha en el món.
Amb "l'excusa" del Halloween doncs, hem aprofitat per apropar-nos i conèixer, una mica més, les cultures de parla anglesa i també per a aprendre més vocabulari i més cançons en anglès. 
Hem visualitzat una pel·lícula de Halloween per saber com celebren aquesta nit els nens i nenes anglesos i perquè els feia ganes de veure una pel·lícula de por donat que el Halloween s'associa amb esquelets, monstres, fantasmes,...,amb els temors.
Treballar la por amb els nens/es i ensenyar-los a no tenir por és molt important per això va bé visualitzar aquests tipus de pel·lícules animades amb ells/elles quan ho demanen, tot comentant-les, rient (perquè de la por ens n'hem de riure) i entenent que són dibuixos per tal d'evitar que els pugui afectar el que veuen, tot respectant, sobretot, la seva voluntat sobre el què i el què no volen veure, si es dóna el cas. També els hem de fer entendre que la por ens l'imaginem pel que veiem però que no existeix perquè allò, que estant veient en la pantalla, no està passant ni passa en la nostra vida real.   
Hem preparat una carbassa de Halloween! (Clicant sobre la imatge, veureu l'slide sencer)
Hem ampliat el vocabulari d'anglès i hem repassat el que ja coneixem, tot cantant les cançons que tenim en els blocs de l'Henoch i el Pau i fent activitats, pròpiament, d'anglès.
Pumpkin



Scarecrow
Hem fet un Listen & Point per repassar les parts del cos i els colors, utilitzant aquesta imatge
 Hem treballat petites frases jugant a Guess the scarecrow!
 I també hem fet activitats escrites un Read & Colour i un Look & Label

He ampliat el nom de l'Henoch perquè l'ha volgut fer de figures humanes, per iniciativa pròpia, donat que hem repassat les parts del cos humà. M'encanten aquestes idees espontànies, que tenen els infants, tan creatives i originals!!!!

Ghost
Hem treballat Questions & Answers amb aquesta làmina perquè hi ha molts ghosts de tots colors i ens ha anat molt bé per poder fer moltes preguntes perquè ja coneixen els colors. Primer jo els he fet les preguntes: Where's the purple, the red, the green,.., ghost? I després se les han fet entre ells. Pel que fa a les respostes, jo els he ajudat per tal d'anar-los introduint les prepositions: on, under, in front of & behind i el vocabulari referent a la home sweet home.
Skeleton
Listen to the story! Els he explicat en anglès, una breu història de sis frases atenent a les següents vinyetes 
Hem utilitzat els llibres de text Boomerang de Richmond i Wonderland de Heinemann.
Després ens ho hem passat molt bé fent de monstres, tot posant cares lletges i fent-nos fotografies per veure'ns i riure després!!!!
El Pau, tot emocionat amb tanta activitat, ha volgut fer un experiment amb les fotografies perquè les ha volgut fer, tot bellugant la càmera a propòsit, ràpid i lent, per veure que podria sortir en les imatges, ... potser GHOSTS!!!! 
Ens hem quedat, tots, molt sorpresos de les formes i colors que li han sortit en les imatges que ha captat en moviment, doncs no ens ho esperàvem gens! En aquest slide les teniu per si les voleu veure!
Per sopar hem fet una exquisida crema de carbassa, aprofitant que havíem buidat la Pumpkin!!!!

Tot el treball que hem fet, fins ara, respon a l'apartat 2 Catalanitat: llengua, art i cultura del nostre Projecte Educatiu, atenent als principis educatius plantejats i als objectius que se'n deriven dels mateixos:

Principis educatius
2. CATALANITAT: LLENGUA, ART i CULTURA
¥      La base educativa és catalana, és a dir, segueix els models propis de la nostra cultura i de les nostres arrels populars a diferents nivells (lingüístic, literari, artístic, culinari, festes i tradicions, hàbits i costums,...) tenint en compte però, la diversitat cultural forània que ens envolta i la riquesa personal que suposa l'acceptació, la tolerància, el respecte i la integració d'aquesta diversitat i pluralitat.
¥      Transmissió d'un sentiment de respecte i estima vers Catalunya, prenent-la com a marc de referència al conèixer altres cultures i en relacionar-nos amb el món que ens envolta.
¥   Transmissió d'un sentiment de respecte, interès/aprenentatge i estima vers els altres pobles i cultures diferents a la cultura catalana, pròpiament dita.
¥  Transmissió d'un sentiment de respecte, valoració, aprenentatge i estima vers les diferents manifestacions artístiques i culturals, actuals i històriques, tot potenciant el desenvolupament de les capacitats creatives pròpies a partir dels diferents estímuls rebuts i del esperit crític, constructiu i positiu.
¥    Establiment de las relacions d'ensenyament/aprenentatge dins de la nostra realitat, principalment, però també dins de la realitat d'altres comunitats i països del món, prenent plena consciència de que tots i totes formem part integral del Planeta formant, al mateix temps, el món plural i divers que trepitgem i ens envolta. 
¥  La llengua vehicular d'ensenyament/aprenentatge és el català, atenent que vivim a Catalunya i a que és la nostra llengua mare, ara bé, ens afavorim de la situació de bilingüisme, tot integrant el castellà i la cultura que ens aporta fent-ne un ús no discriminatori respecte al català.
¥      Coneixement i aprenentatge d'altres llengües estrangeres, atenent a la importància de l'adquisició d'un mínim domini per a poder bellugar-se, independents i lliures per on ells vulguin, en el futur.
Objectius
2. CATALANITAT: LLENGUA, ART I CULTURA
b  Conèixer, valorar i apreciar la nostra llengua i cultura, la nostra història, el nostre entorn social i natural que ens envolta, les manifestacions artístiques i també les festes i hàbits i costums tradicionals, entenent el seu per què i el per què del seu origen.
b  Conèixer, valorar i apreciar les demés llengües i cultures partint del coneixement, la valoració i estima del nostre entorn immediat i de Catalunya com a referent del mateix.
b  Usar el català com a llengua vehicular d'ensenyament/aprenentatge i de comunicació, tot respectant sempre la comunicació en castellà, si aquesta es dóna, per a afavorir les situacions de bilingüisme i enriquir-nos-en.
b  Fomentar la participació en actividades culturals d'àmbit social /teatre, circ, exposicions, concerts,...) que potenciïn la llengua i la cultura pròpies.
b  Respectar la diversitat lingüística i cultural forània, entenent i interioritzant que el respecte i la integració d'altres manifestacions culturals ens enriqueix com a persones i que el rebuig vers les altres cultures i formes de vida, ens empobreix.
b  Desenvolupar les capacitats creatives pròpies, tot potenciant l'espontaneïtat i el lliure pensament.  
b  Motivar l'aprenentatge d'altres llengües estrangeres a partir d'estímuls vivencials i positius (viatges,  comunicació social, amistats, música, cinematografia, lectures, internet,...) 

Comentaris

Joel Artigas ha dit…
Ostres Lídia, quin gran treball que ens has exposat! Estic d'acord, ens cal aproximar als infants a la nostra cultura, però sense oblidar l'existència de les altres, aixó com també les seves festes i tradicions.

M'ha agradat molt la unitat didàctica que els has preparat. Trobo que els has fet treballar molts aspectes, en aquest aspecte estic segur que hauran après moltíssim, a més de passar-s'ho d'allò més bé.

Trobo essencial el fet de treballar la por amb els infants. Saber i aprendre a controlar aquestes emocions és molt gratificant per a ells. Ànims! Que això està molt bé!

Salutacions a tots!
Unknown ha dit…
Gràcies Joel per la teva valoració! M'anima a continuar compartint el que fem amb qui ens llegeix i ho aprofita, com tu! Petons sincers!
Marisol ha dit…
Lídia!!! estic bocabadada, quanta feina ...i els blocs del nens!! tornaré amb més temps per poder llegir tot alló que comparteixes!
Enhorabona pel teu treball!
Petons a tots.
Unknown ha dit…
Moltes gràcies, Marisol! La veritat és que en fem molta de feina però compensa perquè ens és molt profitosa i la fem molt a gust!
Els blocs de l'Henoch i el Pau a mi també m'agraden molt, a més, són perfectes com a arxius per ells, de fàcil accés. Tot el disseny el van decidir ells, cada un el seu, i trobo que van tenir molt bon gust! A més, aprenen ràpid qüestions d'informàtica perquè estan molt motivats, ja ho estaven molt amb l'altre, doncs amb el seu, imagina't!!!!
Molts petons per a vosaltres també, guapíssimes!
Inma ha dit…
Lídia, me ha encantado tu trabajo. La fiesta de Halloween desde el punto de vista comercial que nos impone la sociedad no me gusta nada, nada, nada... pero es inevitable que los niños/as se sientan atraídos hacia ella y no podemos vivir de espaldas a la sociedad. Me gusta como tomándolo como centro de interés le has sabido sacar el máximo provecho en otras áreas. Un beso.
Unknown ha dit…
La experiencia adquirida en mis años de docencia, me permite enfocar todo el trabajo que hago con mis hijos, atendiendo a la pedagogía, a la psicología y a las programaciones oficiales pues son cosas que no se olvidan y las llevo integradas en mi. En la escuela, se supone que tenemos que formar ciudadanos responsables, críticos y conscientes ante la sociedad, con lo cual el trabajo sobre Halloween, la Navidad, el Carnaval,... es muy distinto a lo que viven en sus casas o en la calle respecto a este tipo de festividades. Este es uno de los motivos por los que, con los años, he entendido y confirmado que la educación que se imparte en las escuelas no se respira fuera de ellas dado que a las 17h, cuando se acaba la jornada escolar, ya pueden hacer lo que quieren porque "eh!... que ya no estamos en el cole!" típica frase con la que se justifica el consumismo, la falta de educación, la no ecología,..., es decir, los hábitos, conceptos y actitudes que se trabajan en las escuelas no trascienden ni se reflejan en nuestra sociedad puesto que, para muchos/as, sólo son cosas del cole, fuera es otro mundo! Sólo en las casas donde hay este tipo de conciencia y educación hay resultados óptimos, por ej. y para que entiendas lo que quiero referir, lo que vive Acher, fuera de la escuela, es una realidad que tienen muy pocos niños/as pues, para muchas familias, la tarea de educar es el trabajo de los maestros/as, no el suyo que se limita a ganar dinero para comprarles ropa y todo lo que pidan para estar al día respecto a los demás! Es un tema largo y de debate, muy difícil de plasmar con cuatro palabras escritas! Pero supongo que entiendes por dónde voy y a lo qué me refiero! A mi me preocupa mucho lo que está pasando en nuestra sociedad!
Cuando yo trabajaba el Halloween en la escuela era cuando esta festividad empezaba a entrar en nuestro país y, por como se enfocaba en las aulas, parecía que no iba a ir más allá, y fíjate ahora!!!!
Si vivieramos más cerquita, podríamos tener largas y constructivas charlas!!!!
Muchos besos, Inma, y muchas gracias por entenderme tan bien!

Entrades populars d'aquest blog

Un remei natural i meravellós per guarir els refredats, la tos i el mal de coll: El xarop de ceba

Els fruiters de casa: La noguera

Joc de pistes: un recurs didàctic i interdisciplinari!