Els fruiters de casa: La noguera

Aquesta entrada, en principi, era per parlar dels fruiters i, en concret, de la noguera o el noguer perquè ja s'acosta el moment de recollir-ne els seus fruits: les nous. L'altre dia vam fer fotografies a les nous de casa car estan començant a arrugar la pell que cobreix la closca i aviat s'obrirà però vam trobar-hi un inquilí que ens ha fet virar una mica el tema perquè a l'Henoch i el Pau, de moment, els ha interessat més que el dels fruiters que ja l'anirem treballant, al llarg d'aquests dies, perquè ambdós es poden lligar.
El que havia de ser doncs, l'estudi de les nous i dels fruits, s'ha convertit en l'elaboració d'un conte i en un treball, posterior, sobre els contes i les faules i sobre les llagostes i les cigales. També estem aprofitant l'ocasió per treballar la llengua anglesa a través de la faula de La cigala i la formiga.


L'Henoch ha treballat molt amb el conte, doncs se l'ha inventat i també l'ha escrit amb l'ordinador. Muntar les fotografies i les composicions de les pàgines encara és massa complicat per ell, de manera que jo li he preparat les diapositives amb el PowerPoint i ell hi ha escrit el text. Estic molt contenta car ho ha fet molt il·lusionat i li ha agradat molt el resultat. De ben segur que l'estiu vinent ja sabrà fer ell sol les composicions de les diapositives!!!!
Aprofitant la motivació, hem parlat de les faules i dels contes per veure'n les diferències. Hem cercat amb Google  contes i faules relacionats amb les llagostes. De contes n' hem escollit un de  Pedro Pablo Sacristán que es titula El deductivo señor Tábano i el podeu escoltar seguint aquest enllaç:
De faules sobre llagostes no n'hem trobat cap però hem volgut cercar la faula de La cigala i la formiga perquè en moltes il·lustracions d'aquesta faula la cigala sembla més una llagosta que no pas el que, en realitat, és. I com que les cigales i les llagostes són dos insectes molt diferents, hem aprofitat l'ocasió per cercar informació sobre ambdós insectes i veure'n les diferències.
Hem après que les cigales són  de la família dels cicàdids i d'adultes fan uns 5 cm. de llargària. Són de color verd marronós i groc. Tenen el cap gros i les ales transparents; els mascles tenen sota el seu abdomen un òrgan que té unes membranes que vibren, tot produint un so monòton i força sorollós, sobretot, quan fa molta calor. Les llagostes són de la família dels acrídids i poden arribar a fer 6 cm. Les seves dues potes posteriors, de les sis que tenen, són llargues i robustes per poder impulsar els seus salts. Són de color verd vermellós.
D'aquesta famosa faula, se n'han fet moltes versions en poesia, en conte i, fins i tot, en teatre; mantenint, això si, el fil argumental i el seu missatge que ve a dir el mateix que la famosa dita: "Qui de jove no treballa, quan es vell dorm a la palla".
Degut a que el vídeo que havíem escollit en un principi,  ara no es pot visualitzar, l'hem substituït per aquests  dos que segueixen, també en anglès per treballar-ne el vocabulari, com havíem fet amb l'altre. Aquests no tenen el text escrit però també van bé per l'audició i el vocabulari bàsic no varia gaire car es tracta de la mateixa faula.



Tornant ara, una altra vegada, al tema de la noguera i dels arbres en general, val a dir que he cercat informació i activitats per poder anar-hi anar treballant. La informació és gairebé tota sobre les nogueres i les nous. Les activitats són sobre els arbres en general i la seva importància en el medi ambient i en la vida de tots els éssers vius que depenem d'ells i del que ens aporten. El conte On són els arbres? de Josep Chapa i il·lustrat per Matilde Portalés és molt interessant per poder treballar aquesta vesant ecològica, cívica i mediambiental. La proposta didàctica que l'acompanya és molt completa i està molt ben plantejada.

Informació sobre les nogueres i el seu fruit, les nous: Enllaços d'interès

Noguer comú - Viquipèdia
http://www.enciclopedia.cat/fitxa_v2.jsp?NDCHEC=0126536&BATE=noguera
http://www.thesecretlarevista.com/ca/40/682/Noguer_(Juglans_regia).html
http://www.xtec.cat/~fturmo/d108/arbres/noguera.htm
http://www.iolandabustos.com/ca/cuina-silvestre/246-noguera-nous-verdes
http://www.botanical-online.com/nuecescatala.htm

http://www.botanical-online.com/alcaloidesnogalcatala.htm
http://www.santllorenc.es/sessitges/pdfs/Fruiters.pdf
http://www.laborrufa.com/pag/articles/flora/arbres.html#noguer
http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/179688
http://www.frutossecoscabre.com/cat/productes.html
http://www.cruc.info/carnetrural/que_mengem.php
http://www.elsnoguers.com/c_nuez.php

Activitats i jocs educatius sobre els arbres: Enllaços d'interès

On són els arbres? Josep Chapa & Matilde Portalés Edicions del Bullent
Per escoltar el conte: http://www.bullent.net/images/arbres.mp3
Proposta didàctica: http://www.bullent.net/images/849904011.pdf 
Altres propostes interessants per treballar el tema dels arbres:
Acceder a la aplicación.
http://www.xtec.es/~eescola/arbres/arbres.htm

Comentaris

Inma ha dit…
Qué proyecto tan bonito! Me gusta mucho como trabajas, cuántas ideas! Gracias por compartirlo. Besos.
Lídia ha dit…
La verdad es que es muy gratificante poder trabajar con mis propios hijos y en casa. Un proyecto así es muy difícil trabajarlo en el aula pues son muchos niños y requiere atención individual. También es difícil atender a los intereses individuales pues hay que consensuar los temas y es más difícil, por tanto, improvisar. El aula me gustaba mucho, pues los niños/os y la educación son mis dos pasiones, y aprendí muchísimo durante mis años de docencia; ahora es otra etapa de mi vida y otra experiencia, dentro del campo educativo, que para mi tiene otro valor añadido: la crianza de los propios hijos, donde la educación lo engloba todo: los aprendizajes académicos y, sobretodo, los valores educativos de conciencia y humanos de supervivencia, para que sean personas respetuosas e independientes en el futuro. Educar tiene un significado muy amplio y la escuela no está preparada para asumir esta amplitud por mucha voluntad que pongamos los maestros de índole didactas y vocacionales. Y lo digo con conocimiento de causa. Actividades que tu haces con Asher, te sería más difícil hacerlas con 15 o 20 niños/as dado que requieren atención individual. He aquí una de las grandes limitaciones de la escuela por no citar más! Besos y cuidaros mucho! Nos vemos en "casa blog"! :)
lorenzorc ha dit…
Es genial, un trabajo hecho a conciencia ya que trabajas todos los ámbitos educativos. Además a el nogal siempre lo he visto como un arbol especial y con toda la información que has recabado haces que se conozca mejor.Gracias!!
Lídia ha dit…
La verdad es que en la red hay muchísimos recursos y muchísima información y nos va muy bien tenerla recogida y archivada en el bloc, dado que para nosotros el bloc és una herramienta de trabajo, ya sabes que Henoch y Pau lo usan mucho! Es nuestro archivo de juegos, actividades, canciones, creaciones propias,..., y mucho más! Besos sinceros!

Entrades populars d'aquest blog

Un remei natural i meravellós per guarir els refredats, la tos i el mal de coll: El xarop de ceba

Joc de pistes: un recurs didàctic i interdisciplinari!

Peücs per tenir els peus ben calentons!