Llibres artesanals!



Una activitat molt maca i interdisciplinar, tant per fer a casa com a l’escola, és l’elaboració d’un llibre artesanal.
És una activitat molt maca car convertim en un llibre, per la nostra biblioteca, aquell relat que teníem escrit en un full i, és clar, el resultat no és el mateix malgrat es tracti del mateix escrit!!!!
I és una activitat interdisciplinar perquè en tot el procés d’elaboració intervenen diferents matèries o disciplines:

Llengua i literatura: Elaboració del text: Procés textual: Pluja d’idees; mapa semàntic per organitzar-les i distribuir-les en grups de significat per poder, posteriorment, formar els paràgrafs en redactar el text, atenent a l’ordre dels mateixos per construir-lo de manera cohesionada i coherent per tal que el lector el pugui entendre. Gramàtica:Tot el procés textual en si, és un treball de gramàtica doncs, la cohesió i la coherència textual ve determinada pel correcte ús i ordre dels elements dins la frase segons la funció (subjecte, predicat, CD, CI, CAdv.,...) que les paraules (Det., N., Adj., V.,...) i/o els grups de paraules (GN, GV, GPrep.,) tenen dins de l’oració per poder-la formar emetent un comunicat ordenat i comprensible. I així com és amb la frase, és amb el conjunt del text doncs si aquestes no segueixen un ordre lògic i coherent, al fil de la història que s’explica, no es pot entendre bé. Aquí pren importància el treball de puntuació, d’aquí l’agrupament previ per poder formar els paràgrafs que contenen punts i seguit per separar les frases que el formen, algunes d’elles més llargues i amb comes. Paràgrafs que haurem de separar amb punts i a part per poder estructurar i construir el text, seguint l’ordre lògic del comunicat dels mateixos. Ortografia: Com que es tracta de fer un llibre, el treball d’ortografia adquireix més rellevància i es motiven i s’engresquen molt per fer-ho bé, doncs els llibres no han de contenir errors ortogràfics perquè són referents d’aprenentatge i un llibre ple d’errors, ja no seria un bon llibre. El treball de revisió ortogràfica, diccionari en mà perquè aprenguin a usar-lo en la seva utilitat, es fa en l'esborrany que hem fet en un full aprofitable, per treballar més tranquils amb el text (si hi ha ratllades per errors no passa res perquè aquest no es el que posarem en el llibre). Traç de la lletra: En passar el text en net per omplir les futures pàgines del conte, hem de tenir molta cura del traç per tal que quedi net, polit, clar i, sobretot, entenedor.



 Plàstica: Treball plàstic: Elaboració de les portades amb cartró i paper de diari. El procés és senzill però és millor veure-ho. Com que un dia d’aquests hem de fer unes carpetes per guardar més dibuixos i el procés per unir els cartrons és el mateix, farem una altra entrada per explicar, de forma il·lustrada com es fa. Treball artístic Dibuix plàstic per decorar-les. Les que veieu en les fotografies estan fetes amb paper de seda i cola blanca. Treballar amb el paper de seda per fer dibuixos o dissenys creatius és molt agraït, senzill i vistós, a més a més, hi ha molta gama de colors vius i pastels, en  aquest tipus de paper, que tornen més vius i brillants, encara, quan s’asseca la cola blanca. També queda molt endurit. El paper de seda, a més, ens permet treballar en llis o en volum (per donar volum cal posar paper de diari rebregat, formant bola o el que ens interessi, allà on en necessitem per, posteriorment, cobrir-ho amb el paper de seda). L’aranya del conte sobre Joan Alcover, que veureu al final de l’entrada, té volum per mor d’això.





També es poden fer complements amb el paper de seda o paper de tovalló,



Treball artesanal: Cosit del fulls i enquadernació del llibre.

Coneixement del medi natural: Reciclatge de cartró i paper de diari. Conscienciació de la importància de reutilitzar i no malbaratar el paper i els cartrons car els arbres són molt importants per coses molt més necessàries i vitals que el paper: la producció d’oxigen, d’aliment, d’energia calòrica,... (També es pot treballar el reciclat de paper per fer els fulls per les pàgines del llibre però aquesta és tot una altra activitat diferent i prèvia a la que explico avui car hem de tenir els fulls preparats i, a vegades, no poden ser artesanals car no n’hi ha de fets)
Ja ho veieu si se’n treballen de matèries i diferents aspectes de les mateixes!!!!

Elaborant el llibre sobre Joan Alcover amb el Daniel, quan ell tenia 14 anys, s’ho va passar molt bé, ho va fer amb moltes ganes i va aprendre moltes coses sobre el poeta Mallorquí i la seva obra que,  encara avui, no ha oblidat. A més, el llibre li va quedar tan guapo que el tenim exposat en un moble del menjador on hi fa molt de goig amb aquest vermell que tenen les portades. La pròpia il·lusió, a més, el va portar a crear aquest poema acròstic sobre el poeta. Jo li vaig fer el suggeriment i li vaig explicar en què consistia un poema acròstic. Li va agradar tant la idea que, ràpidament, es va inspirar i aquí teniu el resultat:




Jove va començar a escriure
Obres poètiques belles i interessants
Advocat va ser i, sabeu què més?
Ni metge ni fuster però si regidor

A Palma però no a Manacor
Literatura catalana i castellana va crear
Cor de poeta
Orador i polític
Viu entre nosaltres
En recordar els seus poemes
Relíquia,  Desolació, Espurna, Miramar, Elegies,..., La Balanguera

Daniel Rivera Sinués, Mallorca 22/4/2005



La Balanguera, de Cap al tard (1909)

La balanguera misteriosa
com una aranya d’art subtil,
buida que buida sa filosa,
de nostra vida treu el fil.
Com una parca bé cavil·la,
Teixint la tela per demà

La balanguera fila, fila,
la balanguera filarà

Girant la ullada cap enrere,
guaita les ombres de l’avior,
i de la nova primavera
sap on s’amaga la llavor
Sap que la soca més s’enfila
com més endins pot arrelar

La balanguera fila, fila,
la balanguera filarà

Quan la parella ve de noces,
Ja veu i compte sos minyons
veu com davallen a les fosses
els que ara viuen d’il·lusions,
els que a la plaça de la vila
surten a riure i cantar

La balanguera fila, fila,
la balanguera filarà

Bellugant l’aspi, el fil cabdella,
i de la pàtria la visió
fa bategar son cor de vella
sota la sarja del gipó
Dins la profunda nit tranquil·la,
Destria l’auba qui vindrà

La balanguera fila, fila,
la balanguera filarà

De tradicions i d’esperances
tix la senyera del jovent,
com qui fa un vel de nuviances
amb cabelleres d’or i argent
de la infantesa qui s’enfila,
de la vellura qui se’n va

La balanguera fila, fila,
la balanguera filarà

Joan Alcover i Maspons

Comentaris

Marisol ha dit…
Wow Lídia, quin munt d'idees has compartit avui amb nosaltres!! Aquests llibres son una preciositat i tots aquests passos ens ajudaràn a crear els nostres.
Moltíssimes gràcies!
Unknown ha dit…
Queden molt bonics i motiven molt els nens/es a escriure i crear! Fer les portades unides és força senzill, de tota manera, el dia que fem les carpetes, farem fotos del procés per mostrar com es fa! M'alegra molt que t'hagin agradat i que tingueu ganes de provar-ho! Us quedaran preciosos amb la traça i creativitat que teniu! Petons!

Entrades populars d'aquest blog

Un remei natural i meravellós per guarir els refredats, la tos i el mal de coll: El xarop de ceba

Els fruiters de casa: La noguera

Joc de pistes: un recurs didàctic i interdisciplinari!